Наказанията нито са променени, нито има изгледи да се променят по-рано от есента, ако не и догодина
Катаджии лъжат, че много от глобите са увеличени двойно и тройно от началото на април. Това е ставало при разговори по време на пътни проверки, вероятно с цел да бъдат сплашвани и изнудвани шофьорите, съобщиха потърпевши в социалните мрежи, пише trud.bg.
Измамата се прилагала за водачи или пътници без колан, както и за младежи, които карат мотопеди без каска. При спиране полицаите им казвали, че глобата за това нарушение досега е била 50 лева, но е станала 100 лева. Това решение вече било прието от Министерския съвет, казвали униформените.
Но това е само половината от истината. А цялата истина е, че глобите нито са променени, нито има изгледи да се променят по-рано от есента, ако не и догодина. В България шофьорските санкции се налагат за нарушения на Закона за движение по пътищата (ЗДвП). Този, като и всички други закони, съответно глобите в тях, се приемат не от Министерския съвет – бил той редовен или служебен, а от Народното събрание.
На своето последно заседание на 3 април т. г. проваленият кабинет “Денков” прие проектозакон за изменение и допълнение на ЗДвП, в който се предлага вдигането на глобите за някои нарушения с 50 на сто, за други – двойно, за трети – тройно (виж таблиците). На 8 април проектът бе внесен в 49-ото Народно събрание.
Но проблемът с този проект не е само в процедурата. Той е дълъг – състои се от 91 параграфа, с които се променят около стотина текста на ЗДвП, като някои от поправките са, меко казано, спорни. Най-драстичен пример е текстът да се отказва годишен технически преглед на автомобил, чиито собственик има неплатени глоби.
Ако изобщо бъде приета тази норма, това значи, че депутатите нагло ще погазят няколко досегашни решения на Конституционния съд, който “задраска” текстове от ЗДвП, санкциониращи нередовните платци на глоби – например да им се взема книжката.
Този законопроект, приет от кабината “Денков”, трябва да бъде гледан в следващото 50-о Народно събрание, което ще избираме на 9 юни. За тази цел обаче трябва да бъде разгледан, приет и внесен или от сегашния кабинет “Главчев”, или от следващия редовен кабинет, гласуван в новия парламент. После същата процедура се приложи и в 51-ото НС.
Всъщност голяма част от този проект за промени в ЗДвП беше предлаган още през 2022 г. от провалилия се кабинет на Кирил Петков с вътрешен министър Бойко Рашков. През 2023 г. с леки преработки го предложи за обществено обсъждане служебният кабинет на Гълъб Донев с вътрешен министър Иван Демерджиев.
Автори на проекта са анонимници от МВР, които го пробутват на всеки новодошъл вътрешен министър и си пишат актив, че воюват срещу войната по пътищата. Целта на полицейската работна група е не поправките да се приемат, а да се разтръбят по 2-3 телевизии и 5-6 сайта, за да може българският шофьор окончателно да се обърка какво е прието и какво не. И когато го спрат за проверка на пътя да е предварително обработен и сам да им пълни джобовете с рушвети.
По-строги правила за най-застрашените водачи На „зебра“ слизаш от колелото или тротинетката
Ездачите на велосипеди и тротинетки са длъжни да слизат от своите превозни средства, ако пресичат на пешеходна пътека, пише в проекта за промени на закона. Също като на пешеходците им е забранено да използват телефони или други мобилни устройства. В момента глобите за тези най-застрашени водачи са от 10 до 50 лв., но ако проектът бъде приет, ще се увеличат от 30 до 100 лв.
Най-ниските са нарушения на изискванията за движение нощем без мигаща светлина или светлоотразителни жилетки. С до 100 лева се наказват нарушения при движение в пешеходни зони, или на първокласни пътища, магистрали, на които има знак, че е забранено за велосипеди и тротинетки и др.
Глобите могат да се удвояват и утрояват
Толкамерите на АПИ ще могат да засичат за превишена средна скорост при изминаване на определено разстояние, предвижда проектът за промени в Закона за движение по пътищата. Там е въведена дефиниция за “секционен контрол на средната скорост”.
Това е одобрена и проверена съгласно Закона за измерванията система за измерване на средната скорост на превозно средство, използваща камери, монтирани в началото и края на участъка.
Всяко превозно средство се класифицира и се идентифицира, както на влизане, така и на излизане, а идентификационната информация е придружена от точни времеви подписи заедно с времето за изминаване на разстоянието, на базата на което се изчислява средната скорост.
Ако средната скорост на дадено превозно средство е по-висока от разрешената, системата генерира информация за нарушението. Цифровото доказателство за нарушението включва снимки на автомобила от момента на влизане и излизане, както и метаданни, въз основа на които се издава електронен фиш, същият като фишовете от другите видове камери на КАТ.
В проекта има една уловка, свързана с превишената скорост. Като цяло там глобите не се вдигат, но се въвежда правило при повторно нарушение в рамките на 1 година втората глоба да е в двоен размер, а при системно нарушение третата и останалите да са с троен размер.
Така някои от честите нарушители могат да ударят джакпот, дори и да не нарушават с много ограниченията на скоростта. Например – при нарушение до 20 км/ч от разрешената скорост, глобата е 50 лева и за населено и извън населено място.
При повторно нарушение става 100, а при трето – 150 лв. Така извършилият три нарушения ще плати не общо 150 лв.(по 50 лева за всяко), а 300 лв. (50 лв. за първо, 100 лв. за второ и 150 лв. за трето).
При пресичане на платното за движение пешеходците са длъжни да преминават по пешеходните пътеки като не използват мобилен телефон или друго мобилно устройство за комуникация или друго средство, отклоняващо вниманието им.
Текстът е записан в проекта за промени на ЗДвП. Глобата за това нарушение е 20 лева и не е висока, защото това правило се въвежда за първи път.
На същия принцип не се наказва с повече от 20 лв. и пресичащ, който спре без необходимост на платното за движение или удължава ненужно пътя и времето за преминаване.
Иначе пешеходецът, който прескача заграждения, минава на червено или не спазва сигналите на регулировчик досега се наказваше с 50 лева, занапред ще трябва да плаща 100 лева.