Измислицата, че южнокорейската компания се оттегля от Олимпиадата заради пародията с Тайната вечеря тръгна от американското хумористично издание Esspots
„Първи удар по Олимпиадата в Париж!“ „Световен спонсор се оттегля заради резила.“
„Самсунг“ лишава организаторите от помощта си в размер на $1 млрд.“ С тези водещи заглавия много български медии днес трупаха трафик към сайтовете си, а форумите им прегряха от одобрителни коментари на читатели, хвалещи южнокорейската компания. Историята се въртеше около това, че технологичният гигант е решил да накаже организаторите на Олимпийските игри в Париж заради пародията с Тайната вечеря от последните дни на Исус Христос. По време на откриването сцената бе изиграна от травестити и ЛГБТ персонажи. Източник на „новината“ реално нямаше, защото всички български медии, които я включиха в потока си, се цитираха една друга. В капана попаднаха и сериозни издания.
Бърза проверка показва, че такава новина няма. „Самсунг“ не е публикувал подобно прессъобщение. То не е разпространявано и от прес отдела на Игрите. В нито една голяма френска или южнокорейска медия също не може да се открие такова събитие.
Олимп и отвличането на Европа
Тя присъства единствено по интернет форуми и в постове из социалните мрежи. Претърсване на интернет по дати я открива най-рано на 29 юли в американското сатирично издание Esspots. На тази дата то е публикувало фейлетона
„Изключително: „Самсунг“ се отказва от рекламна кампания за $1 милиард долара на Олимпийските игри. „Те ги поквариха“. Изданието специално е отбелязало статията като сатира. В нея пише: „В изненадващ и шумно разгласен ход „Самсунг електроникс“ обяви оттеглянето си от рекламна кампания за Международния олимпийски комитет (МОК) на стойност 1 милиард долара. Решението идва в отговор на това, което компанията описва като „все по-покварена“ програма на Олимпиадата, позиция, която провокира сериозен дебат както в корпоративния, така и в спортния свят.“ В оригинала на фейлетона се използва афроамериканският жаргон woke (събуден) който в последните години се наложи като нарицателно както за „покварен“, така и за прекалено хомосексуален или разюздан.
Проблемът е в самите олимпийски игри, а не в церемонията по тяхното откриване
По-нататък Esspots иронизира още, че „оттеглянето на „Самсунг“ било ускорено от поредица от събития по време на церемонията по откриването на Олимпийските игри, които включваха изпълнения и артистични изяви, които някои зрители намериха за противоречиви. Сегмент, включващ драг кралици и танцьори в сцена, наподобяваща „Тайната вечеря“ на Леонардо да Винчи, предизвика възмущение сред консервативната публика и религиозни групи. Ответната реакция беше бърза и звучна. Социалните медии избухнаха с критики, като мнозина обвиниха Олимпиадата, че дава приоритет на дневния ред на ЛГБТ пред празнуването на спортните постижения. Видни личности публично осъдиха представлението, определяйки го като атака срещу традиционните ценности.“
Фейлетонът на Esspotsс всъщност никак не е смешен, което вероятно е заблудило повечето български медии и те до една са представили измислицата за истина.
Единствената компания, която до момента действително оттегли рекламата си от Олимпиадата заради драг пародиите на церемонията по откриването, е американската „Си спайър“ със седалище в Мисисипи. Нейното ръководство публикува на официалната си интернет страница недвусмислено становище, че са били „шокирани от подигравките с Тайната вечеря“.