Зрелостниците явяващи се на това ДЗИ са вече под 3 процента
Все по-малко ученици се явяват на изпита по математика в 12-и клас, показва анализ от най-новия бюлетин на Института за пазарна икономика. Те вече са под 3% от всички зрелостници, въпреки ключовата важност на дисциплината за все повече работни позиции на пазара на труда, отбелязват анализаторите. За зрелостниците матурата по български език и литература е единствената задължителна. Втората е по желание и масово децата напоследък избират език.
Тази година на математика са се явили едва около 1400 хиляди ученици, или 2,9% от всички зрелостници – видим спад с около 18% спрямо миналата година, особено на фона на повишението в общия брой явили се на ДЗИ. Тези ученици са и силно териториално концентрирани – в едва 51 от 265-те общини на страната, но най-вече в големите градове със силни специализирани математически училища – 400 зрелостници в столицата, 156 във Варна, 76 в Пловдив.
На този фон оценките са относително високи – средно за страната Много добър (4,91), а на първите места се класират Гоце Делчев, Долни Дъбник и Бургас. Очаквано малките общини с по няколко явили се имат най-висок резултат (но и най-непостоянен), но пък добре се представят и големите градове – Бургас, Враца, София, Габрово. Постепенното отпадане на математиката от зрелостния изпит има ясно обяснение – все по-малко ученици, особено извън елитните, специализирани училища се чувстват подготвени да се справят с изпита, отбелязват от института. Това, впрочем, личи от голямата разлика в постиженията между седми и дванадесети клас – в седми, където математиката е задължителна, резултатите са много по-ниски от тези по БЕЛ, а в дванадесети, където не е, са чувствително по-високи.
Липсата на интерес към математиката обаче заплашва да се превърне в пречка пред изграждането не само на кадри, специализирани в „точните“ науки, но и в доста по-широк кръг професии, налагащи достатъчно добро владеене на математически знания и умения, от които икономиката ще има все по-голяма нужда. Видимо повишаването и на интереса, и на качеството на образованието по математика в училище е крайно необходима и закъсняла мярка, до която властите все не стигат, коментират анализаторите.