Търговците не само не спират със злоупотребите в надпреварата си да удрят клиентите с измислени промоции и разлики между цифрите на етикета и сумите
Напоследък експерти и потребители отчитат невиждан бум на нелоялните практики в търговската мрежа. Търговците не само не спират със злоупотребите в надпреварата си да удрят клиентите с измислени промоции и разлики между цифрите на етикета и сумите. Все по-голяма част от потребителите се оплакват, че виждат на рафта стока с намаление, а при заплащането й на каса се налага да платят редовната цена на продукта.
Очевидно предвидените в закона санкции никак не стряскат търговците, щом продължават да прилагат всевъзможни трикове, много от които добре познати на всички, само и само да ударят джоба на потребителя.
Най-неприятната злоупотреба е да се пускат на промоция стоки с изтекъл или изтичащ срок на годност, като артикулите са маскират с червени етикети, на които е отбелязана по-ниска цена. Въпреки, че е често срещана практика, за съжалени мнозина от купувачите се усещат едва, когато се приберат у дома и видят, че продуктът е развален или след броени дни ще е извън трайност. Тази измама се прилага от недобросъвестните търговци най-вече при каймата и нарязаните колбаси, като на тези щандове редовно има намаления и клиентите бързат да купят мръвките по-евтино.
Това, което вероятно сте забравили е, че дори да ги задържите и ден повече в хладилника, по вкуса им веднага ще проличи, че са с изтекъл срок. Те няма как да бъдат консумирани! Търговците често правят този номер с бисквити, шоколадови бонбони и всякакви десерти, защото траят дълго и при тях най-малко се усеща, ако стоката вече не е в срок.
Докато в един магазин ще видите въпросните продукти със срок на годност още няколко месеца, в друг тя е намалена с 10-ина процента, но срокът изтича още същия месец или дори след дни.
Другият номер също е масово прилаган – обявява се намаление, слага се червеният етикет с примамлива цена, а рафтът се оказва празен. Купувачите, разбира се, трябва да си помислят, че просто клиентите на магазина много бързо са разграбили евтините продукти. Но най-често не е така. Търговците са толкова нагли, че или слагат нищожна бройка на промоция, или изобщо не слагат нищо, а си позволяват да афишират намаления с напълно оголени щандове.
Подобни практики подлежат на санкция, но са абсолютно трудно доказуеми, затова хипермаркетите. Масово злоупотребяват, обясняват експерти.
Добра услуга на търговците върши фактът, че купувачът няма как да знае дали продуктите са вече изкупени, или това е трик на хипермаркета. А цялата схема е лесна – виждате, че намаленият продукт липсва, и посягате за подобен, който предвидливо е сложен в съседство до менте промоцията, но струва чувствително повече.
В такива моменти потребителите са подвластни на емоцията заради това, че намалената стока я няма, и посягат инстинктивно към тази в близост. Нерядко тъкмо тези стоки обаче са с изтичащ срок на годност. Това е стара, изключително нелоялна практика, която е изцяло на гърба на клиента.
Повече от дразнещо е, когато червените етикети с ниската цена са просто подвеждащи, за да купите продукта. Когато отидете на касата, обаче се оказва, че трябва да платите по-висока, обикновено редовната цена, без грам намаление. Ако все пак купувачът се усети, магазинерките обясняват, че са забравили да сменят етикетите с оправданието, че са прекалено заети и не са успели.
Двойната опаковка на стоката също е сравнително честа нелоялна практика. Тя се използва при предварително пакетираните продукти. Някои стоки са опаковани два пъти – когато махнем първата опаковка, виждаме отдолу втора – на долната има един срок на годност, на последната – друг. Намерението е ясно – производителят е подходил така, че да удължи изкуствено срока на годност на продукта. Това обаче не може да се случи и без участието на самия магазин или търговец, обясняват експертите. За подобни случаи експертите призовават потребителите да сигнализират Агенцията за безопасност на храните.
Напоследък, обидно към клиента, големи магазини пускат плодове и зеленчуци на промоция в наистина безобразен вид – омекнали и изгнили, за да припечелят от стока, която би трябвало просто да бъде бракувана. Така ни се предлагат краставици, чери домати и дори розов скъп домат, както и айсберг и марули, които изобщо не стават за консумация. Видът им в щайгите е лош, а на пипане зеленчукът е мек и прогнил. Чери доматите на промоция в кутия почти винаги са омекнали и разкашкани. Вероятно търговците ги намаляват, като се надяват никой да не отвори кутията и да не забележи в какъв кошмарен вид са плодчетата.
Когато плодовете и зеленчуците са насипни, ситуацията е една идея по-добра. Лошото качество се забелязва веднага, тъй като продуктите не са пакетирани и избирате от кашоните. Номерата с изтичащия срок обаче се прилагат и при сирената, млякото и соковете в кутии и бутилки.
Източник: Уикенд