Въпреки свръхкапацитета политиците продължават да подкрепят производителите на автомобили
През 2019 г. малко известен китайски производител на автомобили на име Zhido фалира, след като Пекин намали субсидиите за малките електрически автомобили, които произвежда. Сега компанията се завръща, пише Wall Street Journal.
По-рано този месец Zhido пусна ново мини електрическо превозно средство, наречено Caihong, или Rainbow, което се предлага в седем пастелни цвята, а началната му цена е еквивалентна на около 4400 долара, предава investor.bg.
Възраждането на Zhido дойде, след като подкрепяни от държавата фондове и десетки други инвеститори наляха свеж капитал в компанията в края на миналата година – въпреки широко разпространените признаци, че Китай има твърде много производители на автомобили, за да обслужва нуждите на местния пазар.
Представители на властта приветстваха възраждането на Zhido.
„Надявам се, че Zhido може да допринесе за устойчивото и здравословно развитие на автомобилната индустрия с коли, използващи нов вид енергия!“, заяви губернаторът на китайската провинция Гансу, който посети завода на Zhido през март.
Китай има дълга история по отношение на автомобилния свръхкапацитет, като повече от 100 местни марки произвеждат повече превозни средства, отколкото шофьорите в страната купуват всяка година.
И все пак правителството продължава да подкрепя компании като Zhido и други, насърчавайки нерентабилните производители на автомобили да продължат да произвеждат, докато държавните служители се опитват да стимулират икономическия растеж, да запазят работните места и да разширят ролята на Китай в глобалния бизнес с електрически превозни средства.
Такова насърчение, което също идва под формата на субсидии за производителите на автомобили, добавя коли към глобалния пазар, който рискува да се сблъска със сериозен излишък на предложения.
В момента Китай разполага с капацитет да произвежда около 40 милиона автомобила годишно, въпреки че продава само около 22 милиона автомобила на вътрешния пазар, показват данни на базираната в Шанхай стратегическа фирма Automobility и такива на Китайската асоциация за леки автомобили.
Тази ситуация доведе до брутална ценова война между Tesla и други, които намалиха цените в Китай, като същевременно предизвика страхове в САЩ и Европа, че китайските производители на автомобили ще наводнят други страни с непродадените си коли.
Свръхкапацитетът е особено очевиден при автомобилите с двигатели с вътрешно горене, които изпадат в немилост, тъй като китайските потребители преминават към електромобили.
Но свръхкапацитетът също е проблем и за китайските електромобили, тъй като твърде много компании се борят за пазарен дял. Миналата година 123 марки са продали поне едно електрическо превозно средство в Китай, изтъква Стивън Дайър, анализатор в AlixPartners.
Вашингтон се притеснява, че китайските компании ще се опитат да залеят САЩ със субсидирани електромобили въпреки високите митнически бариери върху вноса от Китай. Миналата година Европа започна разследване относно китайските субсидии за електрически превозни средства, което вероятно ще доведе до налагането на наказателни мита през следващите месеци.
Износът на автомобили от Китай се е увеличил почти пет пъти само за три години до около 5 милиона превозни средства през 2023 г., което отчасти задейства американските и европейските опасения. Три четвърти от износа за миналата година са били автомобили с двигатели с вътрешно горене, като много от тях отиват в Русия, въпреки че броят на електромобилите, изпратени в чужбина, също нараства.
Китайските официални лица казват, че критиките към политиките на автомобилната индустрия са несправедливи и че китайските автомобили са иновативни и предлагат добра стойност – твърдение, което много експерти от автомобилната индустрия и ръководители на чуждестранни автомобилни производители също отбелязват.
САЩ също използват правителствена подкрепа за насърчаване на своята индустрия за електрически превозни средства чрез Закона за намаляване на инфлацията (IRA), който Китай оспори в Световната търговска организация (СТО).
Ясно е, че китайската автомобилна индустрия е в режим на разширяване, въпреки че ръстът на вътрешните продажби се забавя.
На автомобилното изложение в Пекин, най-голямото подобно събитие в страната, което стартира в четвъртък, са изложени близо 300 модела електрически и плъгин хибридни автомобили. Списъкът включва и спортен електрически седан, представен от Xiaomi, китайски производител на смартфони, който току-що навлезе в сектора на електрическата мобилност, като планира да достави 100 000 бройки от модела само през тази година.
Пекин отдавна определя електромобилите като индустрия, в която иска да доминира, и много провинциални власти се състезават да развият нови автомобилни производители, които могат да осигурят работни места.
Спешността да се направи това се засили през последната година, тъй като други части на китайската икономика са в застой, а китайският държавен глава Си Дзинпин призова местните лидери да насърчават „нови производствени сили“ – популярен израз в китайските политически кръгове за необходимостта от насърчаване на редица индустрии.
Правителствената подкрепа за индустрията включва заеми с ниски лихви и отстъпка при цените на стоманата и батериите за производителите на автомобили, изтъква базирания в Германия Институт за световна икономика в Кил.
BYD, най-големият производител на електрически автомобили в Китай, е получил около 3,5 млрд. долара преки държавни субсидии между 2018 г. и 2022 г., посочва институтът, цитирайки годишните отчети на концерна.
Като цяло Китай е похарчил приблизително 173 млрд. долара субсидии в подкрепа на сектора, който включва електрически и плъгин хибридни превозни средства, между 2009 г. и 2022 г., става ясно от последната налична оценка на Скот Кенеди, икономически анализатор за Китай в Центъра за стратегически и международни изследвания.
Само четири марки електромобили на китайския пазар са продали по повече от 400 000 превозни средства миналата година – обем, разглеждан като точка на рентабилност за компаниите от сектора въз основа на историческите финансови данни на Tesla, казва Дайър от AlixPartners. Тези компании са BYD, Tesla, Aion и Wuling.
Някои китайски производители на електромобили излязоха от бизнеса през последните години, като държавни лица понякога изтъкват открито за необходимостта от повече консолидация.
През март премиерът Ли Цян заяви, че Китай ще консолидира и засили водещата си позиция в индустрии, включително при превозните средства, използващи нов вид енергия.
Но Ли също така подчерта намерението на Пекин да продължи да инвестира в производството от висок клас, като многократно използва фразата „нови продуктивни сили“. Местните власти, които взимат пример от Пекин по отношение на икономическите приоритети, отговориха, като подкрепят производителите на автомобили в техните райони.
Подкрепа за затруднени компании
През февруари град Джънджоу, Централен Китай, обеща, че ще насърчи индустриите на „нови производствени сили“ и ще се превърне в „град на превозни средства, използващи нов вид енергия“, с годишен капацитет от 700 000 коли.
Месец по-късно държавно дружество в Джънджоу временно пое активите, принадлежащи на местното звено на Haima Auto, която има близо 3000 служители и завод там. През първите три месеца на годината затрудненият производител на автомобили е продал по-малко от 2000 автомобила, показва негова борсова декларация.
Петгодишната сделка осигури на Haima еквивалента на около 27,5 млн. долара необходими средства. Компанията казва, че ще се фокусира върху увеличаване на износа на пазари като Русия и Виетнам, за да стимулира растежа.
В Zhido настроенията след скорошното ѝ преструктуриране са еуфорични. На събитие в средата на април основателят на компанията, Бао Уенуан вдига ръце във въздуха и възкликва: „Zhido най-накрая се завърна!“, показва видео от събитието.
Рен Дзенхъ, губернатор на Гансу, който посети завода, е цитиран да казва, че се надява автомобилният производител да играе важна роля в подобряването на „новите производствени сили“.
В един момент, между 2014 и 2017 г., Zhido е сред най-продаваните производители на електрически превозни средства в Китай, специализиран в мини електрически автомобили. Тогава покупките на такива превозни средства бяха субсидирани от правителството.
Когато Пекин прекрати тази политика, докато се опитваше да насърчи изграждането на електромобили с по-голям пробег, продажбите се сринаха, оставяйки Zhido с дългове от около 250 млн. долара, става ясно от документи от онлайн платформа, управлявана от Alibaba Group.
След преструктурирането на компанията през октомври, което включва звено на държавната компания China Three Gorges и китайския автомобилен производител Geely, сега Zhido се стреми да удвои годишните продажби до 2026 г. и да пусне 16 нови модела до 2028 г. Компанията иска да разшири производствения си капацитет в завода в Гансу до 300 000 автомобила годишно и „активно да развива отвъдграничен бизнес“.