Таксуването идва от транспонирането на европейска директива в българското законодателство, която има за цел да намали употребата на някои вредни за околната среда пластмаси Ново поскъпване на пластмасовите кутии за храна от супермаркетите ще има от 1 януари 2024 г. Една кутийка ще струва вече 25 стотинки, а всяка следваща година цената ѝ ще се вдига с по още 5 стотинки, докато достигне минимум 45 ст. през 2027 г. Това обясни Габриела Руменова от онлайн платформата „Ние, потребителите“ пред телевизия „Българиа он ер“. Таксуването идва от транспонирането на европейска директива в българското законодателство, която има за цел да намали употребата на някои вредни за околната среда пластмаси. Директивата предвижда и възможност потребителите да ползват многократни кутии за храна, които да носят от вкъщи. Според сигнали от потребители обаче тази възможност невинаги им се предоставя. „Съгласно влязлата в сила от началото на тази година наредба, с която тази директива бе транспонирана в нашето законодателство, всички кутийки струват по 20 ст. Така стигаме до въпроса искаме ли реално да ограничим употребата на някои вредни пластмаси и не е ли нелоялна практика да се задължават потребителите да купуват тези кутии, въпреки че директивата предвижда търговците да осигурят достъпни за потребителите алтернативи“, каза Руменова. Тя даде пример с Италия, където след указ на президента се стига до промени в национален закон, които позволяват на клиентите да използват собствени кутии. Връщане на подарък Габриела Руменова коментира и как можем да върнем подарък, който сме получили за празниците, но няма да позлваме. „Подаръкът е емоция и трудно се разделяме с нея, но има хора, които решават да опитат да върнат или заменят това, което им е подарено. Стоките, които са закупени онлайн, могат да бъдат върнати до 14 дни, но много онлайн магазини дават и по-дълъг срок, затова трябва да проверим“, припомни тя. Физическите магазини не са задължени със закон да приемат обратно вече продадени стоки, ако те самите не са се задължили, като добра практика, като са поели ангажимент към своите клиенти преди сключването на сделката. Ако са го направили, са длъжни да изпълнят обещанието си, тъй като в противен случай би било нелоялна практика, обясни Руменова. И в двата случая ще бъде необходимо да предоставим документ или доказателства, че дадената стока е закупена точно от този търговец. „Възниква въпросът как да поискаме касовата бележка от човека, който ни е поднесъл подаръка. В Испания, например, може да бъде издаден платежен документ, на който не фигурира цената и той се поставя при подаръка. Така, ако получателят реши да го върне или замени, има възможност да го направи, без непременно да разбере колко е струвал артикулът“, посочи тя.