Масово се купуват автомобили между 10 и 13 хил.лева Коли на 10 години се купуват най-често в Пловдивско. Цените им се движат между 10 и 13 000 лева, обобщават местните автотърговци, пише „Марица“. „Обикновено кандидат-купувачите идват със собствен бюджет и спрямо него се мъчим заедно да намерим възможно най-доброто возило. Значително по-рядко се прибягва до кредитиране на място, въпреки че всеки автосалон има сключен договор с някоя финансова институция. Просто хората с този профил се притесняват“, обобщават от автокъщите край града. А възможно най-евтините коли по откритите салони са около 4-5 хиляди лева, но те пък като възраст отиват към двайсет години. Хората и от това се притесняват, защото влезе ли такава трошка в сервиз, хвърчат луди пари за какво ли не. За пример – в момента един „Фиат Пунто“, произведен през далечната 2007 г. и с пробег 211 000 км, струва 4000 лева. Очевидно един такъв автомобил ще заинтересува някой с твърде малко спестени пари или човек, който наистина е на зор да има возило на момента, коментират търговците. Отделно от цената на сделката, кандидат-купувачите са наясно, че за първоначално обслужване на колата трябва да отделят още поне 400 или 500 лева, както и почти още толкова за „Гражданска отговорност“ и местен данък. Ето защо са единодушни, че нов данък от още 500 лева за старите коли би ги направил непродаваеми. Факт е, че на нашия пазар за продажба са пуснати и още по-вехти возила. Като например „Хонда CR-v“, излязла от завода преди 25 години, която струва 6300 лева. Същият модел, но значително по-скорошен – от 2011 г., държи цена от 22 бона. В момента най-оборотен е вносът от Италия. Колите са предпочитани, защото заради по-топлия климат нямат ръжда. Колкото по на север отиваме, толкова по-осезателно се виждат следите на времето по колите, казват майсторите. Колите от Италия са предпочитани на нашия пазар и защото разполагат с много екстри от рода на система за отключване и заключване от разстояние (кeyless), бутон за безключово стартиране и система против кражба (start stop), елстъкла и огледала, автоматични фарове и чистачки, подгряване на седалки и т.н. А и вече падна митът, че италианците шофират безобразно и не щадят автомобилите си, разясняват от автосалоните. Има и още една причина за превес на италианския внос и това е цената на автовоза. Преди година, година и нещо горивата поскъпнаха навсякъде в Европа и цената на кола, превозена с автовоз, скочи много осезателно – от 800 лева на 1200 лв. После цените на горивата се успокоиха, но услугата не поевтиня. А колкото по-далеч отиваш, толкова по-скъп излиза автовозът, разказват наблюденията си търговците на коли втора ръка. Няма ясно разграничение бензинови или дизелови коли предпочитат българите. Който досега е карал на бензин, пак си купува бензинов автомобил. Който е бил на дизел, избира дизелов, философски заключават джамбазите. Напоследък се търсят и хибриди, а и изцяло електрически коли, но те пък идват по-нови и съответно държат по-високи цени, така че не са за всеки. „Нашият пазар е доста чувствителен на приказки и внушения и всяка промяна или само идея за промяна в законодателството му влияе много“, категорични са собствениците на автокъщи. Така например, когато се заговори за нови правила за младите шофьори и забрана да карат мощни коли, докато навъртят стаж, пазарът веднага реагира. И татковците започнаха да търсят по-малка кубатура за децата си, току-що взели шофьорска книжка. Маломощните автомобили обаче са и малогабаритни и там едър младеж няма как да се чувства комфортно. Затова изведнъж започнаха да се търсят масово „Дачия Дъстър“, които отговаряха на условията за двигателя, а бяха с просторно купе, спомнят си продавачите.