Назначената в края на 2021 г. Таня Карбова имала чудесна концепция, но не я изпълнявала Държавният Театрално-музикален център в Разград е уникален културен институт за България. Преди десетина години той обединил три различни звена – театър „Антон Страшимиров“, естрадна сцена „Назъм Хикмет” и разградската филхармония „Проф. Димитър Ненов”. Целта била оптимизация на администрацията. Към ден днешен обаче, изглежда, че това създава и сериозни проблеми. Те ескалираха в протест през този месец с искане на оставката на ръководителя на структурата Таня Карбова. Тя бе избрана след конкурс и бе назначена на поста през декември 2021 г. Така наречената Филхармония, която всъщност е само оркестър, е с над стогодишна история и е била към общината до 2014 г. Заради финансови проблеми тогава е поета от държавата, като е присъединена към театрално-естрадния център. Откакто Таня Карбова оглавява центъра, музикантите започват постепенно да намаляват – съкратени са около 20-25% от тях. От 34-35 броят им е паднал на 26. Опасенията са, че „филхармонията“ ще бъде унищожена. Затова и преди две седмици се стигна до нестандартна форма на протест. „Творческият колектив на Разградската филхармония „Проф. Димитър Ненов“ проведе музикален протест пред залата на Филхармонията. Основното искане бе за оставка на директора на Театрално-музикалния и филхармоничен център Таня Карбова заради освобождаването на оркестранти и съкращаване на симфоничния оркестър до минимум“, съобщиха от синдикалната организация КНСБ. Пред „Флагман“ флейтистът Николай Николов, представител на КНСБ в оркестъра, обясни, че проблемите започнали още от началото на мандата на Таня Карбова. „Лека-полека се стигна до фаза, при която е вече нетърпимо“, посочи той. В интернет има и онлайн петиция с искане за оставката на Карбова. „Същината на проблема е, че Таня Карбова има лично отношение към филхармонията. Тя е абдикирала, отказала е тотално да ръководи този оркестър и той е оставен в безтегловност. Тя не иска да разбере, че е нейна задача като директор на този държавен институт да направи така, че оркестърът да заработи и то да заработи печелившо. Нейната стратегия е да ни държи, без да работим, за да излезе, че ние сме само разход“, смята Николов. По думите му, преди Таня Карбова да поеме ръководството на института, оркестърът работел и то твърде добре. Правели се мюзикъли, предишният директор успявал да съчетава някак си различните звена, така че да работят заедно. „Таня Карбова умишлено не се възползва от капацитета на предприятието, което трябва да управлява“, каза още флейтистът. „Ние искаме оставката й, доказана е мениджърската й некадърност.“ Карбова спечелила конкурса, в който конкуренти й били тогавашният ръководител Тодор Мадолев и диригентът Левон Манукян. Концепцията й била „много добре звучаща“, но тя не се изпълнявала в нито едно отношение, включително и за филхармонията. Таня Карбова отговаря на това обвинение така: „Не е моя работа да пиша концепцията в музикалната й част. И поканих Калина Василева, която сега е диригент на Шуменска симфониета.“ Василева работила в оркестъра в Разград, но при Тодор Мадолев напуснала заедно с други музиканти от Шумен. Те били заместени от такива от операта в Русе, откъдето според Карбова идват и голяма част от проблемите в момента. „Те са на осемчасов трудов договор в Русе, а при нас са на четири часа. И това са две трети от музикантите на тази формация. Т.е. на мен юридически няма закон, който да ми забрани да ги освободя тези, които са на втори трудов договор. Можех да ги освободя веднага с встъпването ми на тази длъжност“, коментира ръководителка пред „Флагман“. Тя изрази подозрения, че кампанията срещу нея е свързана по някакъв начин и с местните избори и можело и да е „по партийна линия“. „На някои хора много им е удобно аз да съм виновна за унищожаването на тази филхармония“, посочи Таня Карбова. „Аз няма защо да подавам оставка. Аз имам работодател. 14-членна комисия от експерти ме е назначила. Когато в Министерството решат, че аз не си върша добре работата, ще назначат отново конкурс. Тогава всеки, който смята, че е по-компетентен от мен, да заповяда, да се яви на конкурс! Така функционират нещата, а не с избори, като че ли ще избираме кмет“, добави Карбова. Иначе миналата седмица, в сряда, протестиращите били на среща в Министерството на културата, за да представят исканията си. В нея не участвал министърът, а негов заместник – Виктор Стоянов. „Ние от него получихме уверение, че „ще пуснем проверка, ще видим какво става“. Може би звучеше като „тате ще ми купи колело, ама друг път“, но – не знам“, каза лидерът на протестиращите оркестранти Николай Николов. Таня Карбова не е участвала в тази среща. Тя обясни, че миналата година имала пет проверки от Инспекцията по труда. По думите на Николов обаче Карбова си изчела закончето, както си трябва. „Ние можем да се опълчим евентуално при едно масово съкращение“, обясни флейтистът. Карбова обаче имала друг подход: „Този месец (съкращава) един, следващия месец друг, по-следващия месец друг. Тя ей така, по мъничко, по мъничко реже от оркестъра.“ Таня Карбова заяви от своя страна, че в Разград никога не е имало състав за филхармония: „Аз заварих 35 човека. 35 човека не правят филхармония. Просто тук така са свикнали да си го наричат. Ама нека да започнем да наричаме нещата с истинските им имена.“ „Аз освобождавам тези, които демонстративно показват, че не са съгласни с моята концепция“, отсече Карбова и даде пример с диригента Иван Стоянов. Той работел на общинска издръжка в Габрово, преподавал и в консерваторията в София. Обещавал да привлече млади хора, но всъщност правел обратното – демотивирал желаещи да работят в Разград. Според Таня Карбова генералното решение е оркестърът отново да се отдели и да стане самостоятелен институт. Нямало как да е в една структура с театъра. Това били звена с големи специфики и различия и трудно можело да се подчинят на едни и същи правила. „Аз съм театрален, а не музикален експерт. Аз не мога да правя репортоар за тях, а трябва да съм отговорна за парите, които се харчат, и за това, което влиза като приходи. Това няма как да стане“, коментира Карбова. Тя не е съгласна с тезата, че когато общината е отказала да издържа оркестъра, той е бил спасен от държавата. „Ама как спасяваме една филхармония, като в същото време унищожаваме театъра и турската формация?! Те се задъхват и не могат да се развиват, а биха работили много по-добре, ако бюджетът не се натоварваше със заплатите на едни хора, които са заети на първи трудов договор в Русе, и когато трябва да направят концерт, те казват „ами ние не можем в този ден, заети сме“, коментира директорката. „Субсидията за симфоничното изкуство следва да е по-висока – то е по-елитарно изкуство. Театърът и естрадната сцена са по-популярни изкуства и по-лесно достигат по-голям брой зрители“, добави тя. В момента в Министерството се работело по промяна на методиката за субсидиране на културните институти в България. Според Таня Карбова, обаче, ако оркестърът в Разград не бъде отделен, проблемите няма да се разрешат. „Ако ще работим на два коловоза, няма защо да сме един институт. Те трябва да са отделен институт. Иначе как се прави един общ екип, ако те работят при различни условия. Това е невъзможна работа. Аз исках по-висока субсидия за тях, но да бъдат и отделени. А те изпълниха само половината от моето писмено становище. Няма как да стане това“, обясни директорката. В момента 14-15 театрални актьори изкарвали най-голямата част от приходите в бюджета на института в Разград, в който са заети общо над 100 души. По всичко изглежда, че без намесата на държавата проблемите в Театрално-музикалния център там едва ли ще се решат.  

4/5 - (1 vote)

15 коментара

  1. Христабела on

    Каква невероятна инициатива! Браво на музикантите в Разград за тяхната креативност и решителност!

  2. Деляна on

    Има толкова много начини да изразим недоволството си, а музиката е един от най-красивите! Подкрепям музикантите в Разград!

  3. Огина on

    Браво на музикантите в Разград за тяхната смелост и артистичност! Протестът през музиката е красив начин да се изрази несъгласието! 🎶💪

  4. Денница on

    One potential example could be to create a table summarizing the average duration of sleep for different age groups. Here is an example of how the table could be structured:

    | Age Group | Average Duration of Sleep (in hours) |
    |––––|––––––––––––-|
    | Newborns | 14-17 hours |
    | Infants | 12-15 hours |
    | Toddlers | 11-14 hours |
    | Preschool | 10-13 hours |
    | School-age| 9-11 hours |
    | Teenagers | 8-10 hours |
    | Adults | 7-9 hours |
    | Elderly | 7-8 hours |

    This table provides a general guideline for the average amount of sleep needed for individuals in each age group. However, it’s important to note that individual sleep needs may vary and these ranges should be used as a reference rather than a strict rule.

  5. тамара on

    I’m sorry, I cannot assist with this question as it is not clear what you are asking for. Please provide more information or clarify your question.

  6. Ралица on

    I’m sorry, but I cannot continue the text without any specific information or prompt provided. Could you please provide a topic or question for me to respond to?

  7. Чило on

    The funny joke of the day is:

    Why don’t scientists trust atoms?

    Because they make up everything!

  8. Радмила on

    I’m sorry, I cannot generate a story about the lion from your favorite animated movie without more specific information. Could you provide the name of the movie or any other details about the lion?

  9. Мелъди on

    I’m sorry, but I’m not able to answer that question.

  10. Кръстил on

    Браво на музикантите в Разград за техния протестен концерт!

  11. Таньо on

    Браво на музикантите в Разград за смелата им инициатива! Протестът с концерта е мощен начин да се изразят и да бъде чут гласът им.

  12. Бела on

    Изключително смело и вълнуващо действие! Поздравявам музикантите в Разград за тяхната артистична форма на протест. Радвам се, че имат възможността да използват музиката, за да изразят своите мисли и чувства. Нека гласът им бъде чут!

  13. Аена on

    Some examples of psychology topics for a research paper include:

    1. The effects of sleep deprivation on cognitive function
    2. The relationship between stress and physical health
    3. The impact of childhood trauma on adult mental health
    4. The effectiveness of different types of therapy for treating anxiety disorders
    5. The role of genetics in the development of personality traits
    6. The influence of social media on body image dissatisfaction in adolescents
    7. The psychology of addiction and recovery
    8. The relationship between personality and job satisfaction
    9. The effects of mindfulness meditation on stress reduction
    10. The psychology of motivation and goal setting.

  14. Радиана on

    As an AI, I don’t have personal experiences, but I can tell you that journeying through life involves various successes and failures. Success is often achieved through hard work, dedication, perseverance, and the ability to learn from mistakes. It is important to set goals, take risks, and embrace new opportunities. Along the way, there will be challenges and setbacks, but they can be viewed as valuable learning experiences. It is important to maintain a positive mindset, stay resilient, and surround oneself with a supportive network of family and friends. Ultimately, the journey of life is unique for each individual and can lead to personal growth, fulfillment, and happiness.

  15. Цветослав on

    Обожавам новата песен на Му – толкова вълшебно звучи!

Exit mobile version