„Конструкцията на зимната гума не е с широки надлъжни канали, а с напречни нарези, за да изхвърля снега. Освен това при първите капки, още когато не е отмил праха по пътя, дъждът образува тип каша, която на пръв поглед не се забелязва, но при рязък стоп спирачният път се удължава с 25%. Те трябва да имат достатъчно дълбок грайфер. Колкото е по-голям е той, толкова повече вода вадят от пътя.” За това алармира автомобилният състезател и експерт Румен Дунев.
„При дъждовно време най-голямата опасност е намаляването на сцеплението на гумите с пътната настилка, там, където има локви или обилен дъжд. При високи скорости се получава хидродинамичен клин между колелото и пътя, а явлението се нарича аквапланинг. Това е ситуация, в която автомобилът има нулево сцепление. В такива условия не може да променим посоката на автомобила или да завием, или да задействаме спирачките и да спрем. За да не попадаме в такива опасни условия, първото важно нещо е скоростта, но второто е гумите да са летни. Това трябва да подскаже на водачите, че във време на ежедневни и обилни валежи, както сега, е жизнено важно да сменят зимните гуми”, каза още Дунев.
Правилното налягане в тях също е от особена важност при движение върху мокра настилка. Нормално напомпаните получават достатъчно сила от въздуха вътре, така че тежестта се разпределя равномерно по широчина. Малко хора обаче са наясно, че наред с неправилното износване, пониженото налягане в гумите повишава значително риска от аквапланинг.
И още, важно за шофиране под дъжда – дистанцията също е определяща за безопасността. Препоръчва се и да се кара в средната лента, тъй като водата винаги се трупа в краищата на платното, заключават специалистите.
А май се оказа месецът на пороите. В такъв период от годината шофьорите трябва да са особено внимателни. Мокрото време не само затруднява движението по пътищата, образува километрични задръствания и изнервя шофьорите, но и често е предпоставка за катастрофи и други пътни произшествия. Тук поддръжката на автомобила е от ключово значение, пише „Труд“.
Припомняме, че при акция „Зима” Пътна полиция следи за дълбочината на грайфер на гумите над 4 мм. В летния период обаче, всеки водач сам и на своя отговорност преценява с какви гуми да шофира. Проверка показа, че цената на нови летни гуми тръгва от около 50 лв. за брой. В зависимост от характеристиките и марката обаче, се предлагат и гуми над 1000 лв. за брой. Тук не е включена цената за труд на гумаджията.
Преди около две седмици именно неподходящи гуми и несъобразена скорост станаха причина за катастрофата в Пловдив, при която младият Кристиан Екмекчиян уби себе си, приятелката си и прати други двама младежи в болница. Експерти твърдят, че 21-годишният младеж е карал с над 200 км/ час върху мокра настилка.
От мястото на инцидента до първото кръстовище са 100 м., а спирачен път изобщо липсва.
Установи се и че гумите са били крайно неподходящи за дадените условия.