Първият медицински хеликоптер у нас е без поставена черна кутия. Това установяват експерти на дружеството „България Хели Мед Сървиз“. Проверката им преди месец констатира още 7 забележки – сред тях незатваряща се врата и липса на уплътнения.
Първият медицински хеликоптер за спешна помощ кацна у нас на 1 февруари. Три дни по-късно директорът на компанията за спешна медицинска помощ по въздух „България Хели Мед Сървиз“ изпраща писмо до министрите на здравеопазването и на транспорта. В него ги информира, че по машината има констатирани нередности, съобщава бТВ.Част от тях са:
Не е инсталиран и не е сертифициран CVFDR.
Лява пътническа врата има проблем с механизма за отваряне/затваряне.
Уплътненията на пилотските врати не са монтирани качествено – има отлепвания.
Гумен предпазител на лявата пътническа врата е с нарушена цялост и е за подмяна.
„Това не е доклад, това е приемно-предавателен протокол, при който са констатирани съответно някакви недостатъци, които, естествено, са отстранени към момента“, коментира Георги Гвоздейков, министър на транспорта и съобщенията.
Здравният министър също признава за технически проблеми по хеликоптера.
„Има някои допълнителни технически проблеми, които се откриват в хеликоптера, който сега дойде в България. Tой трябва да бъде оборудван – дребни неща са, но той трябва да бъде напълно годен“, коментира в телевизионен ефир проф. Христо Хинков.
„Процедурите по сертификацията и на неговата летателна годност тръгват, след като той стане български. Така че тук закъснението е затова, че хеликоптерът е закъснял. Иначе, хеликоптерът е напълно технически изправен и оборудван“, коментира Димчо Добрев, изпълнителен директор на „България Хели Мед Сървиз“ ЕАД.
„Черната кутия е опция, тя не пречи на летателната годност и на оперирането на хеликоптера. Има съответните документи, има си от италианска страна съответния документ за липсата на технически възражения. Няма пречка хеликоптерът да оперира“, коментира още Добрев.
„Лично аз не бих приел за нормално да експлоатираме вертолет, който ще лети и трябва да е готов за полети денонощно, във всякакви метрологични условия, във всякакви часови интервали – да лети без CVFDR. Аз лично не приемам това за нормално, но всичко зависи от това какъв договор е подписан“, посочва доц. д-р. инж. Валентин Киров.