Столична община планира да вдигне туристическия данък от 1 януари 2025 г., заяви Антон Пенев, директор на общинското предприятие „Туризъм“, на среща с хотелиери и собственици на апартаменти, предаде TravelNews.
На срещата е присъствал и заместник-кметът Никола Барбутов, който е ресорен за сектора.
Пенев обясни, че туристическият данък не е актуализиран от 13 години, като се предвижда той да бъде увеличен два пъти и половина и целта е да има повече средства за маркетинг, реклама и събития с цел популяризирането на дестинация София.
Както навсякъде в света данъкът не се плаща от собствениците на обекти, а от туристите. Предложението за новите ставки на нощувка е следното:
- Хотели с една звезда и апартаменти – от 0.40 лв. на 1 лв.
- Хотели с две звезди – от 0.60 лв. на 1.50 лв.
- Хотели с три звезди – от 0.80 лв. на 2 лв.
- Хотели с четири звезди – от 1 лев на 2.50 лв.
- Хотели с пет звезди – от 1.20 лв. на 3 лв.
Апартаментите в Airbnb и другите платформи отново ще заплащат патентен данък от 250 лева, както беше преди пандемията с Covid-19. Досега ставката беше 25 лв.
Докладът вече е обсъден в консултативния съвет по туризъм и предстои да бъде внесен за одобрение от Столичния общински съвет.
За 2023 година приходите от туристическият данък са 2.3 млн. лв. за 2023 г., а през 2025 година се очаква той да е 5.6 млн. лв., които реално ще влязат в бюджета и ползвани чак през 2026 г., обясни Антон Пенев и е подчерта, че кметът на София Васил Терзиев е обещал събираният данък изцяло да отива за туризма и от следващата година ще бъде вкарван в бюджета на общинското предприятие.
Живко Иванов, директор в „Галакси Инвестмънт Груп“, която компания е собственик на петзвездните InterContinental Sofia и „Хилтън София“, каза, че бизнесът очаква повече проверки в сектора, защото апартаментите в Airbnb и хотелите с 1, 2 и 3 звезди крият половината данъци, а отчитат голяма заетост.
Той обясни, че НАП ги интересува най-вече ДДС и проверяват само големите обекти, по мнението му и подчерта, че няма проблем да се вдигне туристическият данък, но е важно какво получава бизнесът срещу него.
Според него трябва да се задълбочи партньорството между общината и местния туристически бизнес, като посочи, че сега обектите сами инвестират в рекламата на София и правят инфо турове на журналисти и инфлуенсъри. Иванов смята, че трябва да се изберат приоритетните пазари спрямо директните самолетни линии до града.
По думите на Адриана Ангелова, директор бизнес развитие на Sofia Hotels Management, в която група влизат петзвездните Grand Hotel Millennium Sofia и Grand Hotel Sofia, Столична община трябва да се старае да привлича повече големи събития в града с много международни участници и гости.
Боян Александров, генерален мениджър на Best Western Plus Olives City Hotel коментира, че Столична община трябва да планира подобни мерки с вдигането на туристическия данък по-отрано и напред във времето понеже бизнесът вече е оферирали цените за 2025 г. и е поел ангажименти пред клиенти и партньори. Според него не може хотелиерите да поемат разликата.
Ангелова посочи, че бизнесът трябва да си запише в общите условия с клиентите, че държавата и общината могат да променят данъците и съответно да се повишат ставките.
Зам.-кметът Барбутов каза, че ще подготвят рекламна и маркетингова стратегия за популяризирането на София, която ще бъде съгласувана с бранша, а отделно ще има методология за подпомагането на събития в града с цел привличането на повече туристи. Столична община планира да стане член и на Българското конгресно бюро. Барбутов смята, че хотелиерите трябва да започнат да начисляват отделно туристическия данък, а не да го вкарват както до момента в цената на нощувката.
Антон Пенев допълни, че туристическият сайт на София ще се обнови понеже вече е остарял и ще има засилена дигитална реклама и пускането на обществени тоалетни.
Ще се ремонтира туристическият информационен център в подлеза на Софийския университет, а нов ще бъде отворен срещу Халите. Туристическите информационни центрове с подлеза на Ларгото и в Банкя ще бъдат закрити, защото първият е в окаяно състояние, а вторият не е посещаван.