Close Menu
  • Начало
  • Бизнес
  • Здравеопазване
  • Престъпления
  • Мнения
  • Политика
  • Туризъм
  • Управление
Facebook X (Twitter) Instagram
Bourgas.bg
  • Начало
  • Бизнес
  • Здравеопазване
  • Престъпления
  • Мнения
  • Политика
  • Туризъм
  • Управление
Bourgas.bg
Начало - Туризъм - Министерство на туризма иска да има думата за перките в Черно море
Туризъм

Министерство на туризма иска да има думата за перките в Черно море

09.02.2024Няма коментари5 Mins Read
Facebook Twitter Pinterest LinkedIn
Министерство-на-туризма-иска-да-има-думата-за-перките-в-Черно-море
Министерство на туризма иска да има думата за перките в Черно море

От ключово значение за изпълнението на Стратегията за енергия от възобновяеми източници в морето е намирането на баланс между прогреса в сферата на енергетиката, запазване на природните дадености и съответно поминъка на местното население в черноморските региони.

Това е становището на Министерство на туризма относно Законопроекта за енергията от възобновяеми източници в морските пространства, въпреки че такова не е поискано официално от водещата комисия по енергетика.

МТ припомня, че Европейският съюз е изключително стриктен в приложението на своето законодателство по отношение опазването на околната среда. В този смисъл и изпълнението на Стратегията за енергия от възобновяеми източници в морето трябва да протече при много стриктни условия, които да гарантират това равновесие.

Туристическият сегмент е основен икономически отрасъл за България, който формира между 8% и 9% от БВП на страната ни. Именно поради това, интересите на сектора трябва да бъдат защитени и да се намери финия баланс между енергийното развитие и иновациите, настояват от МТ. Оттам са категорични, че ще продължат да защитават поминъка на черноморските общности.

Министерството представя и своите бележките по законопроекта:

1. Относно понятието „морски пространства“

Предметът на законопроекта включва уреждането на обществените отношения, свързани с производството на електрическа енергия от вятърни електроцентрали в морските пространства, както и на предварителните проучвания за тяхното изграждане, експлоатация и премахване.

Съгласно Закона за Черноморското устройство Черноморското крайбрежие обхваща акваторията на Черно море, с широчина 200 м, измерена от бреговата линия. Това води до извода, че акваторията на Черно море също попада в дефиницията за морски пространства на законопроекта и че съответно и тя ще е обект на дейностите, регламентирани в проекта.

На морските плажове и прилежащата им акватория се осъществява туристическа дейност, те се управляват и поддържат чрез възлагането им на концесия или отдаване под наем по реда на Закона за концесиите, Закона за устройството на Черноморското крайбрежие и Закона за туризма. Достъпът до тях и ползването им е конституционно гарантирано право.

В този смисъл, Министерството на туризма изразява становище, че акваторията на Черно море, с ширина от 200 м., измерена от бреговата линия следва да бъде изключена от приложния обхват на законопроекта и съответно да се промени дефиницията на понятието „морски пространства“, с която той борави.

2. Относно Плана за развитието на енергийните мощности (ПРЕМ)

ПРЕМ определя приоритетните зони за изграждане и експлоатиране на вятърни електроцентрали, в това число тяхното съответствие със зоните за туристически и рекреационни дейности (арг. чл. 12, ал. 4, т. 4, б. „д“).

В тази връзка, МТ счита за необходимо и министърът на туризма да бъде сред лицата, предвидени в чл. 14, които съгласуват проекта на План.

3. Относно приоритетните и неприоритетни зони за изграждане и експлоатиране на вятърни електроцентрали

Законопроектът предвижда приоритетни и неприоритетни зони за изграждане и експлоатиране на вятърни електроцентрали, като по-завишените изисквания, при съпоставка на текстовете в проекта, са по отношение на концесията, която ще се възложи в приоритетна зона. Безспорно, за неприоритетните зони акцент е поставен върху разрешението за проучване, но потенциалът при една положителна оценка, е субектът, извършващ проучването да получи концесия по право по смисъла на чл. 30, ал. 2, т. 4 от проекта. Неприоритетните зони не са предмет на Плана за развитие на енергийните мощности, т.е при тяхното определяне няма съгласувателна процедура, която представлява форма на институционален контрол и от други заинтересовани институции, като посочените в чл. 14 от проекта.

Отделно от това, в законопроекта е предвидено, че до определянето на приоритетни зони чрез приемането на Плана за развитието на енергийните мощности, всички зони в морските пространства се считат за неприоритетни (арг. от чл. 11, ал. 4), т.е концесията ще се получава при по – облекчен режим и без съгласуване от заинтересованите институции. В тази връзка МТ предлага дейността по изграждане и експлоатация на вятърни електроцентрали в морските пространства да се осъществява само в приоритетни зони, определени в Плана за развитие на енергийните мощности.

4. По отношение на отговорността и гаранциите на концесионерите

В законопроекта е предвидено, че: „Обектът на концесия включва и ….. линейната инфраструктура до точката на присъединяване (чл. 21, т. 3), като точката на присъединяване следва да боде на сушата (чл. 8, ал. 3).

Същевременно не е регламентирано как подобни действия ще се отразят на правата и задълженията по действащи договори за концесия или наем на морски плажове и на съответните икономически субекти, които упражняват правата по тях.

В Раздел ІІ „Гаранции за изпълнение“ от законопроекта са уредени различни видове гаранции, обезпечаващи изпълнението на договора за концесия за строителство на вятърна електроцентрала, в това число и по отношение на отговорността на концесионера за опазване на околната среда.

Министерството на туризма предлага да бъде гарантирана отговорността на концесионерите на вятърни електроцентрали и за вреди при осъществяване на линейната свързаност, с която се засягат туристическите и рекреационни дейности на морските плажове.

В заключение МТ подчертава, че при регламентирането на подобен тип отношения водещ следва да е балансираният подход, непозволяващ доминирането или колизията между различните видове икономически дейности.

От министерството се надяват, че при разглеждане на законопроекта между първо и второ четене ще бъдат взети под внимание направените бележки, така че да се гарантира безпроблемното осъществяване на туристическите и рекреационните дейности по морските плажове. Законът следва да гарантира правата, както на икономическите субекти, така и на всички туристи, и граждани на Република България.

Оценете публикацията

Свързани публикации

Пътуванията на българите в чужбина са се увеличили през юни

До 1 август решават правилата за къмпингуване в страната

Българите на море в Гърция да се пазят заради бум на ковид, предупреждава МВнР

Comments are closed.

  • Актуалното
  • Най-коментирано
05.01.2025

Монтаж на абсорбатор: как да изберем правилния модел и инсталираме го безпроблемно

05.01.2025

Монтаж на абсорбатор: как да изберем правилния модел и инсталираме го безпроблемно

11.12.2024

Изграждане на електрически инсталации в дома: Пълно ръководство за електрически ремонти, осветление и табла

18.10.2023

Ще построим иновативно училище в Крайморие

18.10.2023

Турски престъпници, откраднали милиони от Германия

18.10.2023

Въздействието на спорта върху приходите на други бизнеси

Спонсорирани връзки
  • 151.BG
  • Адвокат в Бургас
  • Водопроводчик в Бургас
  • Електротехник в Бургас
  • Счетоводни услуги в Бургас
Copyright © 2025. Powered by WordPress.
  • Начало
  • Политика за поверителност
  • Контакти

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Рекламният блокер е включен!
Рекламният блокер е включен!
Нашият уебсайт е възможен благодарение на показването на онлайн реклами на нашите посетители. Моля, подкрепете ни, като деактивирате своя Ad Blocker.