Close Menu
  • Начало
  • Бизнес
  • Здравеопазване
  • Престъпления
  • Мнения
  • Политика
  • Туризъм
  • Управление
Facebook X (Twitter) Instagram
Bourgas.bg
  • Начало
  • Бизнес
  • Здравеопазване
  • Престъпления
  • Мнения
  • Политика
  • Туризъм
  • Управление
Bourgas.bg
Начало - Мнения - Георги Тръпков: Целенасочено се съсипва Южното Черноморие, а държавата си затваря очите
Мнения

Георги Тръпков: Целенасочено се съсипва Южното Черноморие, а държавата си затваря очите

26.02.2024Няма коментари5 Mins Read
Facebook Twitter Pinterest LinkedIn
Георги-Тръпков:-Целенасочено-се-съсипва-Южното-Черноморие,-а-държавата-си-затваря-очите
Георги Тръпков: Целенасочено се съсипва Южното Черноморие, а държавата си затваря очите

Георги Тръпков се занимава с туризъм от дълги години, собственик е на хотел „Свети Георги“ в Поморие. Тръпков коментира наболялата тема с липсата на целогодишна заетост на летище Бургас и новината, че догодина аеропортът ще затвори за дълъг ремонт. Публикуваме анализа му без редакторска намеса.

МОЯТ ОПИТ

Казвам се Георги Тръпков и от 40 години работя в туристическия бранш на Южното Черноморие. Наясно съм, че за да съществува бленуваният и уж планиран подход към туризъм на четири сезона, летище Бургас трябва да работи целогодишно с обслужване на редовни линии. Туризмът се гради на доверието на гостите и когато те трябва постоянно да мислят в кой момент сме достъпни и през колко месеца в годината няма никакъв подход до нас, постъпват по единствения пазарно-логичен начин – отиват на друго място (най-често не в България).

ФАКТИТЕ

Летищата във Варна и Бургас бяха отдадени на концесия за срок от 35 години на немско-българското дружество „Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт“ АД. Първоначалното обяснение, че тъй като летищата са много близо едно до друго, ще се управляват справедливо от една компания, звучеше като правилен подход, защото няма логика една и съща компания да си прави сама конкуренция.

В реалността обаче, заинтересувани бизнес кръгове от Северното Черноморие направиха необходимото, че през неактивния летен сезон в годината до Бургас да няма редовен самолетен трафик, а целогодишно да работи само летище Варна. Държавата не посмя да се намеси чрез нито една своя институция и в очите на бизнеса по Южното Черноморие министрите на туризма, на транспорта и също толкова пряко – на икономиката, се оказаха мълчаливи фигуранти и съмишленици на кръговете, които целенасочено се борят с непазарни методи срещу всички видове бизнес, за които е важно целогогодишното функциониране на летище Бургас.

В началото започна приток на полети от Москва, Лондон, Глазгоу, Нюкасъл, Лийдс, Дъблин, Прага, Тел Авив, Рига, Катовице, Варшава, Санкт Петербург, Манчестър, Франкфурт, Дюселдорф, Лайпциг, Братислава, Познан, Бърно, Минск, Хановер, Хелзинки, Острава, Бирмингам, Брюксел, Рига, Копенхаген, Осло, Стокхолм… Над 130 дестинации, над 80 авиокомпании, над 40 държави за летище Бургас! Възторгът ни бе кратък.

През 2018 и 2019 г. съответно Бургас и Варна посрещнаха съответно 3,3 млн. пътници и 2,2 млн. и 2,85 млн. пасажери и 2 млн. – за Варна. Бургас се изтреля като ракета пред Варна, което е видно и от статистиката за хотелска заетост, и отчета на НСИ за приходите, които не се дължат само на самолетния трафик.

С настъпването на епидемията от Ковид, на летище Варна бяха предложени преференциални цени, там се позиционира нискотарифният WizzAir и оттам продължиха целогодишните полети към цяла Европа. Към Варна бе насочен и полетът на турските авиолинии до Истанбул, които имаха огромен интерес към Бургас преди време, както и голяма австрийска компания, която осигурява целогодишен маршрут до Виена. Всички полети през неактивния сезон от Бургас бяха насочени във Варна.Така „палачинката беше обърната“ и на 2 август, 2023 г. бе посрещнат милионният пътник в Бургас, а във Варна това стана седмица по-рано и за годината и двете летища посрещнаха приблизително по 1,8 млн. пътници и то при положение, че летището в Бургас извън активния туристически сезон е почти изцяло заключено и единствената му дестинация е Лондон. В същото време във Варна само на ден се изпълняват близо 10 полета.

Очевидно е, че компанията-майка е избрала „любимо дете“, а в света на бизнеса това се нарича нелоялна конкуренция.

СЪЩИНСКИЯТ ПРОБЛЕМ

От бизнес перспектива излиза, че една и съща компания саботира едното си предприятие до степен на унищожение, за да даде аванс на другото. Чрез летище Бургас залогът се отнася до абсолютно целия туристически бранш, който включва не само настаняване, а всички видове допълнителни услуги, ресторантьорство и търговия. По този въпрос отношение не взима нито едно министерство и затова Министерски съвет демонстрира безсилие, некомпетентност и явна мълчалива подкрепа за нелоялните практики на държавно избрана компания за оператор на двете морски летища. И като награда-поощрение, „тайно и полека“, концесионерът получи удължаване на концесията с още 5 години – общо 40 години.

Ако летище Бургас се управляваше от друг оператор, в неблагоприятни пазарни условия незабавно щяха да бъдат предложени изгодни оферти към авиопревозвачите и така да бъде увеличена атрактивността на аеропорта. „Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт“ АД обаче демонстративно разбива бизнеса на един от най-успешните региони на България от години и под предлог, че се налага основен ремонт на летището, възнамерява да го затвори! Предложението пътуващите до Южното Черноморие да кацат във Варна и да пътуват още два или повече часа с кола, за да стигнат до желаното място на юг е неосъществима на първо място поради липса на шосеен капацитет. Подобно предложение е не само абсурдно, то е явна подигравка и демонстрация на сигурност в правителственото безсилие и безхаберие.

Собствениците на летището са в състояние да извършват всякакви ремонтни дейности поетапно, без да се нарушават самолетодвиженията.

НАШИТЕ ТЕМИ

Летище Бургас трябва да оперира целогодишно и нито едно обещание, че ремонтите ще се извършват извън активния летен сезон да не бъде прието. Много европейски авиационни хъбове са в ремонт от години и нито за ден не спират да обработват десетки хиляди пасажери.

Очакваме от местната администрация – кметове и областни управители категорично да подкрепят региона на Южно Черноморие и да изискат от Министерски съвет адекватна защита за правото на постоянен труд и приходи на жителите на цялото Южно Черноморие, които пряко зависят от работещо летище.

Туристическият бизнес единогласно да заявим, че дори без да притежаваме трактори, сме готови на продължителни протести, защото не искаме някой да ни ДАВА – искаме СПРАВЕДЛИВИ ПАЗАРНИ УСЛОВИЯ НА ТРУД. Работа на държавата е да се оправи с групировките, работа на правителството е да не си затваря очите пред целенасочено съсипване на регион от България, който е едно от най-разпознаваемите лица на страната ни пред света.

 

* Заглавието е на редакцията на Gramofona.com

 

Оценете публикацията

Свързани публикации

Хронология на неокомунистическия преход и малко романтика

Лято 2024 на къмпинг: Значително повече се търси почивката на каравана, а сезонът продължава активно и през септември

„Голям срам“: Не ни стигат политици, сега и политолог се завърна от Харвард

Comments are closed.

  • Актуалното
  • Най-коментирано
05.01.2025

Монтаж на абсорбатор: как да изберем правилния модел и инсталираме го безпроблемно

05.01.2025

Монтаж на абсорбатор: как да изберем правилния модел и инсталираме го безпроблемно

11.12.2024

Изграждане на електрически инсталации в дома: Пълно ръководство за електрически ремонти, осветление и табла

18.10.2023

Ще построим иновативно училище в Крайморие

18.10.2023

Турски престъпници, откраднали милиони от Германия

18.10.2023

Въздействието на спорта върху приходите на други бизнеси

Спонсорирани връзки
  • 151.BG
  • Адвокат в Бургас
  • Водопроводчик в Бургас
  • Електротехник в Бургас
  • Счетоводни услуги в Бургас
Copyright © 2025. Powered by WordPress.
  • Начало
  • Политика за поверителност
  • Контакти

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Рекламният блокер е включен!
Рекламният блокер е включен!
Нашият уебсайт е възможен благодарение на показването на онлайн реклами на нашите посетители. Моля, подкрепете ни, като деактивирате своя Ad Blocker.