Close Menu
  • Начало
  • Бизнес
  • Здравеопазване
  • Престъпления
  • Мнения
  • Политика
  • Туризъм
  • Управление
Facebook X (Twitter) Instagram
Bourgas.bg
  • Начало
  • Бизнес
  • Здравеопазване
  • Престъпления
  • Мнения
  • Политика
  • Туризъм
  • Управление
Bourgas.bg
Начало - Образование - Ученици и под 16 г. ще може да се обучават във фирма
Образование

Ученици и под 16 г. ще може да се обучават във фирма

22.07.2024Няма коментари4 Mins Read
Facebook Twitter Pinterest LinkedIn
Ученици-и-под-16-г.-ще-може-да-се-обучават-във-фирма
Ученици и под 16 г. ще може да се обучават във фирма


Връзката между работодателя и училището ще се осъществява и от учител по професионална подготовка

Учениците в 11. клас, които нямат навършени 16 г. към началото на учебната година, ще могат да провеждат практическо обучение в реална работна среда като производствена практика до навършване на възрастта и сключването на трудов договор с работодател.

Това предвиждат промени в наредбата за условията и реда за провеждане на обучение чрез работа, или т.нар. дуално обучение. Целта е редакциите да се синхронизират с промените в закона за професионалното образование и обучение от март т.г., свързани с изискванията за професионален опит на наставниците.

Досега само учениците, навършили 16 г., можеха да започват практическо обучение в реална работа среда. Занапред това ще може да става и малко по-рано, като в периода до навършване на възрастта и сключването на договора те ще могат да получават стипендии от работодателите по реда, по който учениците получават стипендии след завършено основно образование.

С промените се въвеждат нови изисквания за наставниците, които учениците трябва да имат във фирмите. Това са работници или служители в предприятието, притежаващи професионална квалификация по професия от същото професионално направление, от което е професията, по която се извършва обучението. Досега те трябваше да имат най-малко 3 г. трудов стаж по същата професия и да са преминали обучение за наставници, осигурено от работодателя. Занапред изискването ще е да имат поне 2 г. професионален опит по професията от професионалното направление и да са минали обучение за наставници. Освен това в бъдеще те не просто ще запознават всеки обучаван с вътрешните правила на предприятието за дуално обучение и ще правят инструктажи за безопасни условия на труд, но и ще следят дали те се спазват. Вместо оценки за изпълнението на възложените задачи и постигнатия напредък те ще вписват в дневниците „качествена оценка за изпълнението на възложените задачи и постигнатия напредък след преминаване на обучението по всяка тема от учебната програма“, ще могат да отправят и препоръки относно изпълнение на дейностите.

Връзката между работодателя, наставника и училището в дуалната форма ще се осъществява, освен от учител методик или преподавател методик по професионално обучение, и от учител по професионална подготовка. Той ще изпълнява функциите на учител по предмети или модули за професионална подготовка от учебния план, ще координира работата с наставниците за установяване на единни критерии за оценяване на постиженията на учениците и ще работи с не повече от шестима наставници.

С промените се детайлизират и някои текстове, целящи подобряване на процесите, свързани с кариерното ориентиране на учениците. Посочва се, че работодателите и училищата ще организират и провеждат съвместно информационни кампании за професионално ориентиране сред учениците от 5 до 7. клас и с техните родители за запознаване с дуалната система на обучение, избора на професия и възможностите за кариерно развитие. Фирмите ще трябва да осигурят възможности за запознаване с дейността на предприятието и за посещения на място в него за учениците от 8 до 10. клас. Училищата ще правят същото, като ще трябва да съобразяват предложението за държавен план-прием със заявките на работодателите-партньори и заедно с тях да разработват и изпълняват програми за провеждане на производствените практики на учениците, както и съвместно да разработват критерии за подбор и разпределяне на лицата за обучение чрез практика в реална работна среда.

Практическото обучение в реална работна среда ще се провежда в предприятията на работодателите-партньори и в учебно-производствените бази към тях, като обучението по производствена практика може да се провежда в сътрудничество с работодателите-партньори в реална работна среда, предвиждат още новите текстове. 

Занапред работодателите ще заявяват писмено пред директора на училището броя на обучаваните лица, професиите и специалностите, по които да се осъществи прием за дуално обучение за следващата учебна година в срок до 30 ноември на текущата учебна година, а не както досега – до 15 декември. А договорът с учениците ще трябва да се сключи не до две, а до една седмица преди началото на учебната година, в която ще започне практическото обучение в реална работна среда.

Както и досега, по време на практическото обучение в реална работна среда ще се води дневник за практическото обучение, като обучаемите ще вписват в него изучаваните теми, изпълняваните практически задачи, използваните материали, инструменти и машини, усвоените компетентности и възникналите проблеми не когато решат, а „в края на всеки работен ден“.

НОВ СПИСЪК НА ПРОФЕСИИТЕ

МОН предлага и нов списък на професиите (тук), който да влезе в сила за осмокласниците през учебната 2026/27 г., а за навършилите 16 г. – от януари 2026 г.

Новите професии акцентират върху трудовите дейности, свързани с дигитализацията и устойчивото развитие в различните сектори: технологии в биопроизводствата, хибридни и електрически пътни превозни средства, електрообзавеждане на тролейбуси и електрически автобуси, устойчива мода, устойчиво земеделие и растителна защита, автоматизирани системи и технологии в машиностроенето, дигитално проектиране на мебели и интериор, дигитален дизайн на текстил, механизация и цифровизация в растениевъдството. механизация и цифровизация в животновъдството и др.

Източник: Сега

image

Оценете публикацията

Свързани публикации

Ето ги новите учебници по предмета Религия

Бургас отдавна има нужда от изкуството във висшето образование

Близо 5000 зрелостници на втора задължителна матура

Comments are closed.

  • Актуалното
  • Най-коментирано
05.01.2025

Монтаж на абсорбатор: как да изберем правилния модел и инсталираме го безпроблемно

05.01.2025

Монтаж на абсорбатор: как да изберем правилния модел и инсталираме го безпроблемно

11.12.2024

Изграждане на електрически инсталации в дома: Пълно ръководство за електрически ремонти, осветление и табла

18.10.2023

Ще построим иновативно училище в Крайморие

18.10.2023

Турски престъпници, откраднали милиони от Германия

18.10.2023

Въздействието на спорта върху приходите на други бизнеси

Спонсорирани връзки
  • 151.BG
  • Адвокат в Бургас
  • Водопроводчик в Бургас
  • Електротехник в Бургас
  • Счетоводни услуги в Бургас
Copyright © 2025. Powered by WordPress.
  • Начало
  • Политика за поверителност
  • Контакти

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Рекламният блокер е включен!
Рекламният блокер е включен!
Нашият уебсайт е възможен благодарение на показването на онлайн реклами на нашите посетители. Моля, подкрепете ни, като деактивирате своя Ad Blocker.