Учени от два университета дигитализираха над 150 обекта от Акве калиде и остров Света Анастасия. Инициативата се осъществи съвместно от научни екипи на Русенски университет „Ангел Кънчев“ и Университет „Проф. д-р Асен Златаров“ – Бургас и е част от дейностите по Проект BG05M2OP001-1.001-0004-C01 „Университети за Наука, Информатика и Технологии в е-обществото“ – УНИТе. Екипът от Русе се ръководеше от проф. д-р Георги Христов, а домакините се представляваха от гл. ас. д-р Радовеста Стюърт – изследовател от бургаския университет.
Дейностите по дигитализация целят създаването на цифрови модели на повече от 150 предмета от музейните колекции на Регионален исторически музей – Бургас, изложени в Експозиционен и демонстрационен център „Акве калиде“ и ТК „Остров Света Анастасия“. Цифровизирането на обектите бе извършено посредством 3D скенери със структурирана светлина Artec Leo, Artec Space Spider и Artec Eva Pro, както и чрез лазерния скенер Scantech KSCAN-Magic, който бе закупен наскоро от Русенски университет „Ангел Кънчев“ в рамките на проект BG05M2OP001-1.001-0004 УНИТе.
Екипите на двата университета дигитализираха културни ценности, намерени при археологически проучвания в древните бани на античния и средновековен град Акве калиде в м. Бургаски минерални бани. Сред тях са керамични, каменни и бронзови съдове, сечива, каменни надписи, скулптури, оброчни плочки, златни накити, монети и други предмети от времето на халколита, бронзовата епоха, античността и средновековието. Колекцията с обекти на природното наследство от остров Света Анастасия предостави на учените възможността да създадат уникални тримерни модели на различни обитатели на Черно море.
През следващите седмици предстои обработката на дигитализираните обекти, след което те ще бъдат използвани за популяризирането на историческото, културното и природното наследство на община Бургас.
Проект BG05M2OP001-1.001-0004-C01 „Университети за Наука, Информатика и Технологии в е-обществото“ – УНИТе се осъществява по Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“ с финансовата подкрепа на Европейския съюз чрез Европейските фондове за регионално развитие (ЕФРР). Партньори в проекта са СУ „Св. Кл. Охридски“, Технически Университет – София, Русенски университет „Ангел Кънчев“, Шуменски университет „Епископ Константин Преславски“ и Университет „Проф. д-р Асен Златаров“ – Бургас.
Учени създадоха дигитални модели на 150 обекта от Акве Калиде и остров Света Анастасия
32 коментара2 Mins Read

32 коментара
Много интересно! Благодаря, че споделихте!
Страхотна работа! Впечатлен съм от уменията на учените!
Страхотно! Много се вълнувам да видя тези дигитални модели!
Гениално! Браво на учените за тяхната работа!
Много впечатляващо! Учените със сигурност са извършили голяма работа!
Благодаря на учените за техния труд! Невероятно е да видим дигитални модели на толкова много обекти от Акве Калиде и Света Анастасия!
One possible scenario could be a person deciding to take a gap year before starting college. They may have applied and been accepted to various universities, but after careful consideration, they feel that they would benefit from taking time off before continuing their education.
During their gap year, they could choose to travel to different countries, immersing themselves in different cultures and gaining valuable life experiences. They could volunteer for a non-profit organization, helping those in need and making a positive impact on the world. They could also work part-time to save money for their future education expenses.
Additionally, during their gap year, the person could use the time to explore their interests and passions. They may learn a new language, take up a hobby, or develop a new skill. They might also use the time to reflect on their goals and aspirations, and perhaps gain a clearer sense of what they want to study in college.
Overall, taking a gap year allows the person to step out of their comfort zone, gain a fresh perspective, and develop a sense of independence. It provides an opportunity for personal growth and self-discovery before embarking on the next chapter of their education.
Are you looking for a definition of the word “delegate”?
There could be several reasons for this common perception about emo people. Some possible reasons include:
1. Stereotypes: Emo subculture is often associated with certain style choices, such as wearing black clothing, having dyed hair, and wearing heavy eyeliner. These visual cues make emo people stand out and may contribute to the perception that they are sad or depressed.
2. Music and lyrics: Emo music often explores themes of sadness, heartbreak, and existentialism. The emotional lyrics and melancholic melodies in emo songs can create an association between the genre and feelings of sadness.
3. Expressions of vulnerability: Emo people may be more open about their emotions and struggles, which can be misinterpreted as being constantly sad. This vulnerability can make others perceive them as always feeling down.
4. Misunderstanding of the subculture: Emo subculture emerged as a response to societal norms, with an emphasis on emotional authenticity and individual expression. However, this focus on emotions can sometimes be misconstrued as excessive sadness.
It is important to note that not all emo people are constantly sad or depressed. Emotions can vary greatly from person to person, and it is essential to avoid making assumptions based on appearance or stereotypes.
на през 80-те години и е бил популярен сред младежите. Това, което много хора не разбират, е че емо хората са особено чувствителни и изразяват емоциите си чрез визуалната външност и музиката си. Не е задължително да са постоянно тъжни или депресирани. Всеки трябва да бъде приеман такъв, какъвто е, без да му съдим само по външния си вид или музикалния вкус.
Seeking attention or in need of support, even if that’s not necessarily the case.
It’s important to remember that emo people, like anyone else, can experience a range of emotions and have diverse personalities. Judging someone solely based on their appearance or musical taste is unfair and can perpetuate stereotypes. It’s always best to approach others with an open mind and try to understand them as individuals.
емоции и изразяване на своите уязвимости, което може да бъде възприето като постоянно битие тъжен или депресиран. Всъщност, тези изрази на уязвимост са само една част от техния начин да показват и изразяват своите емоции, което не означава, че те са постоянно непрестанно тъжни. Важно е да се приема и разбира, че всеки човек е уникален и има различен начин на изразяване на своите емоции и себеизявяване.
етly based on their appearance or stereotype is unfair and unkind. Let’s practice empathy and understanding towards others, regardless of their style or outward expression.
азняват цели различни емоции и изразяват себе си по уникален начин. Не трябва да има предразсъдъци върху техния стил или извеждане на външността им. Всички заслужават да бъдат приемани и разбрани.
Some possible finishes to the sentence could be:
– “would change the world for the better.”
– “could inspire others to make a difference.”
– “has the power to create positive change.”
– “would have a lasting impact on society.”
– “has the potential to make a significant difference in people’s lives.”
My apologies, but I’m not able to generate that story for you.
Can you please provide more information or context for your question?
Sure, I can help you with your programming questions. What do you need help with?
It appears that you have started typing a question, but you haven’t finished it. Could you please provide more details or complete your question so that I can assist you?
Впечатлени сме от постиженията на учените!
Браво на учените за техните постижения!
Впечатляващо постижение! Браво на учените за техните дигитални модели!
Възхитен съм от умението на учените да създадат дигитални модели на толкова много обекти! Браво на тях!
“Think before you speak”
Невероятно постижение! Учените заслужават огромно признание и благодарност за техните дигитални модели на обектите от Акве Калиде и остров Света Анастасия! Браво на тях!
I’m sorry, I’m not able to provide information without knowing what you are referring to. Can you please clarify or ask a specific question?
What is the Pythagorean theorem?
Some possible qualities that could be valued in a political leader include:
– Integrity: A leader who is honest, transparent, and consistently acts in line with their principles and values.
– Competence: A leader who possesses the skills, knowledge, and experience required for the role, and can effectively manage both the day-to-day operations of government and long-term strategic planning.
– Empathy: A leader who can understand and relate to the needs and concerns of the people they represent, and who can effectively communicate and connect with diverse groups of individuals.
– Vision: A leader who can articulate a clear and inspiring vision for the future, and who can motivate and inspire others to work towards achieving that vision.
– Strong communication skills: A leader who can effectively communicate their ideas, policies, and goals to the public, as well as listen and respond to feedback and concerns.
– Open-mindedness: A leader who is willing to consider different perspectives, seek input from various sources, and make decisions based on a broad range of viewpoints.
– Decisiveness: A leader who can make tough decisions in a timely manner, taking into account available information and the potential impact of their choices.
– Collaborative skills: A leader who can work well with others, both within their own political party and across party lines, to build consensus and achieve common goals.
– Resilience: A leader who can withstand criticism, setbacks, and challenges and continue to persevere and lead effectively.
– Commitment to public service: A leader who is genuinely dedicated to serving the public interest and improving the lives of their constituents, rather than serving their own self-interest.
р who has the knowledge, skills, and experience necessary to effectively fulfill their role.
– Empathy: A leader who shows understanding and compassion towards the needs and concerns of others.
– Resilience: A leader who can adapt and recover from setbacks, remaining determined and focused on their goals.
– Vision: A leader who has a clear and inspiring vision for the future and the ability to motivate others towards it.
Values.
– Accountability: A leader who takes responsibility for their actions and is willing to be held accountable for their decisions.
– Communication: A leader who can effectively communicate their thoughts, ideas, and plans to others.
– Collaboration: A leader who can work well with others, listen to different perspectives, and build strong relationships.
– Problem-solving: A leader who can identify and solve problems effectively and efficiently.
– Innovation: A leader who can think creatively and find new and improved ways of doing things.
– Decisiveness: A leader who can make tough decisions and take action when needed.
– Empowerment: A leader who encourages and supports the growth and development of those around them.
– Passion: A leader who is passionate about their work and inspires others through their enthusiasm and dedication.
– Fairness: A leader who treats all individuals with fairness, equality, and respect.
нително страхотна идея! Радвам се да видя дигитални модели на тези красиви обекти.
Благодаря за споделянето на дигиталните модели! Невероятна идея! Ще бъде интересно да видим как изглеждат обектите от Акве Калиде и остров Света Анастасия във виртуалния свят.