Close Menu
  • Начало
  • Бизнес
  • Здравеопазване
  • Престъпления
  • Мнения
  • Политика
  • Туризъм
  • Управление
Facebook X (Twitter) Instagram
Bourgas.bg
  • Начало
  • Бизнес
  • Здравеопазване
  • Престъпления
  • Мнения
  • Политика
  • Туризъм
  • Управление
Bourgas.bg
Начало - Бизнес - Унгария и френският гигант Vinci купиха летището в Будапеща за 4,3 млрд. евро
Бизнес

Унгария и френският гигант Vinci купиха летището в Будапеща за 4,3 млрд. евро

09.06.2024Няма коментари4 Mins Read
Facebook Twitter Pinterest LinkedIn
Унгария-и-френският-гигант-vinci-купиха-летището-в-Будапеща-за-4,3-млрд.-евро
Унгария и френският гигант Vinci купиха летището в Будапеща за 4,3 млрд. евро


То беше силно желано от премиера Виктор Орбан, за да защити държавната собственост в стратегически активи

Унгария и френският строителен гигант Vinci купиха Budapest Airport Zrt. в сделка за 4,3 млрд. евро, предоставяща големия актив на премиера Виктор Орбан, който отдавна желае летището, пише Bloomberg.

Купувачите са платили 3,1 млрд. евро за летището и са поели нетен дълг от 1,2 млрд. евро, съобщи правителството. Bloomberg първа съобщи за цената на сделката. Продавачите са AviAlliance – германския оператор на унгарския хъб, както и Сингапурският държавен фонд GIC и базираният в Канада фонд Caisse de Depot et Placement du Quebec.

Орбан защитаваше придобиването като част от по-широк стремеж да подкрепи местната собственост в стратегически активи. Унгария купи дял от 80% в хъба, а Vinci придобива остатъка. Сделката, която беше одобрена от Европейската комисия, беше финализирана след подписването.

„Собствеността на летището е въпрос на суверенитет“, коментира унгарският министър на икономиката Мартон Наги в комюнике. „Летището не е само за превоз на пътници и туризъм, а е и стратегически важно като товарен хъб“, допълва той.

Летището, което е на 39-о място сред най-натоварените в Европа, е считано за перлата в короната на унгарския туризъм и логистичен отрасъл. Будапеща има средно 307 ежедневни полета от началото на година, колкото и летището в Прага, сочат данни на Eurocontrol.

Сделката е първа крачка към развиването на летището за Унгария, която води преговори с Катарския държавен фонд да се присъедини към консорциума на по-късен етап. Унгария иска да изгради трети терминал и да повиши капацитета както за пътниците, така и за товарите, съобщи Наги в интервю за Bloomberg през декември.

„Имаме планове да въвлечем катарците по-късно, но определено искаме да запазим мажоритарния дял“, заяви Орбан в интервю за държавното радио в петък.

Правителството позиционира Будапеща като входен пункт за китайски туристи и инвестиции в ЕС, след като привлече големи инвестиции в завод за батерии и за автомобили, включително от BYD, която ще установи първия си завод за електромобили в Европа в Унгария.

Летището в Будапеща счита, че ще привлече близо 17 млн. пътници тази година спрямо 14,7 млн. миналата година. Летището обяви печалба от 74 млн. евро през 2023 г., след като приходите му нараснаха с 20% на годишна база до 338 млн. евро. То е отдадено на концесия, която изтича през 2080 г.

За Vinci делът в летището е част от агресивно разширяване, което подкрепя претенциите на компанията, че е водещият частен летищен оператор в света. Френският строителен гигант има 79 летища в света, сочат данни на сайта му, включително във Франция и Португалия, както и значителни дейности в Латинска Америка.

През април Vinci прие да придобие мажоритарен дял от летището в Единбург за 1,3 млрд. паунда (1,6 млн. долара), разширявайки присъствието си във Великобритания след придобиването на мажоритарни дялове в летище „Гетуик“ в Лондон и международното летище в Белфаст от 2018 г. насам.

Орбан отдавна иска летището в Будапеща, но беше принуден да се октаже от опит за придобиване през 2021 г. заради финансови затруднения. В офертата участваха унгарската енергийна компания Mol и близки до Орбан хора.

Фискалното положение все още е затегнато, като бюджетът е на дефицит от 7,2 млрд. долара през първите четири месеца на годината, над годишната цел. Но в знак за значението на сделката Орбан разреши оттеглянето на държавата от редица инвестиции, за да набере средства за покупката на летището.

Унгария продаде дял от 15% в местното подразделение на Erste Group Bank и дял от 35% в унгарското подразделение на Vienna Insurance Group преди придобиването. Държавни кредитори също емитираха дълг, за да покрият остатъка от цената.

Първоначално AviAlliance нямаше намерения да продава летището. Тя влезе в преговори след дългогодишна кампания на правителството, чиято цел беше отстраняването на сегашните собственици заради недостатъчно инвестиции в хъба. Ръководството на компанията отхвърля това твърдение.

image

Оценете публикацията

Свързани публикации

Превзема ли Happy тротоара на бул. Алеко Богориди в Бургас

Вече не е собственост на Ахмед Доган

Защо не арестуват Марк Зъкърбърг?

Comments are closed.

  • Актуалното
  • Най-коментирано
05.01.2025

Монтаж на абсорбатор: как да изберем правилния модел и инсталираме го безпроблемно

05.01.2025

Монтаж на абсорбатор: как да изберем правилния модел и инсталираме го безпроблемно

11.12.2024

Изграждане на електрически инсталации в дома: Пълно ръководство за електрически ремонти, осветление и табла

18.10.2023

Ще построим иновативно училище в Крайморие

18.10.2023

Турски престъпници, откраднали милиони от Германия

18.10.2023

Въздействието на спорта върху приходите на други бизнеси

Спонсорирани връзки
  • 151.BG
  • Адвокат в Бургас
  • Водопроводчик в Бургас
  • Електротехник в Бургас
  • Счетоводни услуги в Бургас
Copyright © 2025. Powered by WordPress.
  • Начало
  • Политика за поверителност
  • Контакти

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Рекламният блокер е включен!
Рекламният блокер е включен!
Нашият уебсайт е възможен благодарение на показването на онлайн реклами на нашите посетители. Моля, подкрепете ни, като деактивирате своя Ad Blocker.