Индексация е средно с по 20 % на перо, нещо, което обезателно ще повиши и цените на билетите до Черноморието, което от своя страна може да доведе до спад на пътниците
Таксите на двете летища, които се концесионират от „Фрапорт туин стар еърпорт“ АД – Бургас и Варна да бъдат повишени. Това предлага Главна дирекция „Гражданска Въздухоплавателна Администрация“ чрез промяна в Наредбата за таксите за използване на летищата за обществено ползване и за аеронавигационно обслужване в Република България, която е публикувана за публично обсъждане. Индексация е средно с по 20 % на перо, нещо, което обезателно ще повиши и цените на билетите до Черноморието, което от своя страна може да доведе до спад на пътниците.
Концесионерът иска разрешение от държавата за повишаване на таксите, тъй като имал да изпълнява инвестиционна програма. Твърди, се че с досегашните такси „Фрапорт“ ще натрупа отрицателен финансов резултат от почти 50.5 млн. евро до 2026 г.
В предварителната оценка на въздействието е записано, че се предлага увеличение в няколко такси, които операторът на летищата събира. Освен това, за да стимулира развитието на трафика, в промените са залегнали и отстъпки, но те няма да окажат огромно влияние, така че да компенсират увеличенията. Всички отстъпки са приложими в периода от 1 май до 31 май, както и от 1 октомври до 31 декември, т.е. авиопревозвачите няма да получават намаления през летния сезон, който обичайно е най-силен за индустрията.
Няколко вида такси скачат:
– Размерът на таксата за кацане се увеличава средно с 20% за международни полети и 12% за вътрешните;
– Таксата за паркинг при базиране на самолети – от 5 на сто от размера на таксата за кацане при вътрешен полет на 10 на сто от таксата за кацане за международен/вътрешен полет;
– Таксата за обслужване на пътници – от 8 евро на 11.90 евро за заминаващ пътник с международен полет, както и от 1.50 евро на 2 евро за заминаващ пътник с вътрешен полет;
– Таксата за сигурност за самолетите, превозващи пътници – от 5.42 евро на 6.50 евро за заминаващ пътник от летище Варна, както и от 4.32 евро на 5.50 евро за заминаващ пътник от летище Бургас;
– Въвежда се такса за сигурност за самолети, които не превозват пътници (изцяло товарни, технически или друг вид) в размер на 10 евро за самолет с максимално излетно тегло до 6 тона и 25 евро за самолет с тегло 6 или повече тона.
Отстъпките се въвеждат с нови точки в наредбата:
-За нов целогодишен маршрут по международна линия до летищата Варна и Бургас извън активния летен сезон – те са разписани за 3 години като през първата намалението е между 80 и 60 на сто и намалява до 40%;
-За нов сезонен маршрут по международна линия от/до държави от Персийския залив, Азербайджан, Узбекистан и Казахстан, изпълняван минимум 3 последователни месеца – 60 на сто за първата година, 50 – за втората и 40 на сто за третата;
-Стимул на база достигнат обем от заминаващи пътници по международни линии извън активния летен сезон – между 50 и 100 хил. пътници авиокомпанията ще получи отстъпка от 7.50 евро на пътник от таксата за обслужване на клиенти.
В частичната предварителна оценка се посочва, че приходите от събираните такси са недостатъчни да осигурят пълното възстановяване на извършените разходи, свързани с дейностите на летищния оператор. Проблемите са два – пандемията, впоследствие и войната от Украйна, но и инфлационни и пазарни процеси, водещи до значително по-нисък от очаквания самолетен и пътнически трафик“.
Припомняме, че в началото на 2023 г. концесионерът „Фрапорт“ получи нова отсрочка за плащането на концесионните такси, дължими за двата морска аеропорта заради войната в Украйна. Тогава Европейската комисия даде зелена светлина на българската мярка на стойност 5.8 млн. евро в подкрепа на летищата Бургас и Варна. Преди това подобна отсрочка бе направена през август 2021 г., като тогава мотив бе пандемията. Така „Фрапорт“ отсрочи дължими такси за първите шест месеца на 2020 г. за края на 2021 г.
Междувременно през септември 2022 г. служебният кабинет удължи концесията на аеропортите с 5 години, като се очакваше „Фрапорт“ да инвестира допълнителни 10 млн. евро. През ноември бившият министър Христо Алексиев заяви пред депутати в парламента, че целта е била да се съхрани договор, който носи съществени приходи в бюджета. По думите му държавата ще получи концесионни възнаграждения в размер на около 120 млн. евро.
Миналата година „Фрапорт“ обяви инвестиционна програма на стойност над 70 млн. евро, които планира да вложи в двата аеропорта до 2026 г.